מיתוג העסק, לא מה שחשבתם!

אצל בעלי עסקים רבים כאשר עולה המילה מיתוג (Branding) מיד המחשבה היא שמדובר על משהו ויזואלי. אולי על לוגו ואולי על עוד כמה מוצרים משלימים. אבל מיתוג הוא עולם ומלואו, הוא איך שנראה ונשמע העסק שלכם מכל הכיוונים ב 360 מעלות. לא אגזים אם אומר שמותג הוא ׳ישות׳.
דמיינו אדם העומד מולכם, מה הוא לובש? איך הוא מדבר? איזו אנרגיה הוא משדר? האם הוא יוצר רושם ראשוני חיובי? האם אתם חשים משהו כלפיו? האם תרצו להיות חלק מהעולם שלו? 
עכשיו קחו את כל השאלות הללו והשליכו על המותג שלכם. 
 
לא רק נייקי!
גם אם אין לכם מותג השווה מיליונים, או עסק מרובה עובדים, גם אם אתם עוסק מורשה או אפילו עוסק פטור – גם אתם יכולים למתג את העסק שלכם. 
׳הישות׳ שתיצרו תהווה את הזהות המותגית שלכם (Brand ID) ותאגד בתוכה מאפיינים המשקפים את הערך של המותג (העסק שלכם) והייחוד שלו. 
אז ממה מורכבת הזהות המותגית שלכם?
 
ערכים  
כל המיתוג ייגזר מערכי הליבה שלכם ואת ערכי הליבה תצטרכו לברר לפני כל פעולה אחרת. הבירור יכלול כמה שאלות מהותיות שיצריכו מכם חשיבה לעומק – מה העסק שלכם? (או המוצר או השירות), למה החלטתם להקים אותו? מי הלקוחות שלכם? מה התועלת שהמוצר שלכם יביא ועל איזו בעיה הוא יענה? מה הייחוד שלו?
ברגע שתענו על כל אלה יהיו לכם כבר ערכים מגובשים. מתוכם תוכלו להוציא שם לעסק וגם סלוגן מוביל.
לדוגמא: אחד מערכי הליבה של השירות שלי הוא חיוביות ושם העסק לי ׳מילה טובה׳ נגזר בין היתר מערך זה.
מסרים
המסרים שתוציאו החוצה במגוון הפלטפורמות שלכם (פרופיל חברה, עלוני שיווק, שילוט, נכסים דיגיטליים, תקשורת מול לקוחות, תקשורת פנימית עם העובדים) הם אחד הדברים העיקריים והחשובים כשתבנו את המותג שלכם. המסרים ייגזרו מהחזון ומהצהרת הערך של העסק ועליהם להיות עקביים לאורך כל הדרך. מסרים שאינם עקביים, יבלבלו את הלקוח ולא יאפשרו לו להזדהות ולהאמין במוצר.
בעולם מרובה פלטפורמות, כדאי להתאים את המסר לסוגי הפלטפורמות. לא כל מסר מתאים לכל פלטפורמה. במאמר ׳כמה מילים על בחירות׳ תוכלו לקבל מושג אילו טקסטים נכונים לאיזו פלטפורמה.
אין הזדמנות שניה לרושם ראשוני
אל תוותרו על ניראות! אמנם לימדו אותנו שלא צריך להסתכל בקנקן אלא במה שיש בו, אבל במקרה של העסק, הניראות היא חלק חיוני וחשוב. כי למרות העניין עם הקנקן, בסוף כולנו שופטים לפחות ברושם הראשוני על פי מראה חיצוני. כך גם הלקוחות שלנו. לדוגמא: חברה של מוצרי יוקרה לא תמתג את עצמה בשפה ויזואלית עממית (לדוגמא -׳מקס סטוק׳ לעומת ׳גולף&קו׳ לעומת ׳טולמ׳נס׳.) אנו כאנשים שרגילים לחשוב בתבניות, מקטלגים בדרך כלל על פי הנראות ולכן עיצוב חייב לשדר את המהות של העסק.
העיצוב הויזואלי שלכם יכלול את הלוגו, את פנים בית העסק שלכם, את אתר האינטרנט, הניוזלטר וכל נכס דיגיטלי או שאינו דיגיטלי – כל אלה צריכים להיראות בהתאם לעיצוב שנקבע על פי אופי העסק שלכם. ודרך אגב לא צריך להוציא מיליונים על מיתוג ויזואלי, יש דרכים רבות לעשות את זה בתקציב סביר המותאם לגודל העסק.
כשחיפשתי לפני הרבה שנים מקום ללמוד בו כתיבה מצאתי אתר אינטרנט מקסים ומושקע של מכללה שענתה על כל מה שחיפשתי, כשהגעתי למקום עצמו הוא נראה בדיוק להיפך, מוזנח מאד. הפער היה גדול מאד וזה משהו שאסור שיקרה. כי אז נוצרת אכזבה וה״מותג״ אינו מממש את ההבטחה.
נכסים דיגיטליים
על פי דו״ח בזק 2018  39% מהאנשים מחפשים בפייסבוק המלצות, 33% פעילים בקבוצות או קהילות, 31% פונים מתוכו לחברות מסחריות.
88% מבני הנוער (13 – 18 ) פעילים באינסטגרם, 46% מהם צופים בווידאו דרך הסמארטפון.
43% מהאנשים מקשיבים למוסיקה באמצעות יו-טיוב ו 92% מהילדים משתמשים ביו-טיוב ככלי עזר בלימודים.
עכשיו זה כבר ברור. נכסים דיגיטליים הם לא מותרות! עסק שלא מבין את זה ולא צועד לכיוון, יישאר מאחור.
אז מה הם נכסים דיגיטליים?
נכסים דיגיטליים הם כל הפלטפורמות און ליין שהעסק שלכם מפעיל כדי לשווק את עצמו, להיות בתודעה ולאפשר ללקוחות פוטנציאלים למצוא אתכם והם חלק מהמיתוג של העסק.  אתר אינטרנט, דף פייסבוק, בלוג, ניוזלטר, ערוץ יוטיוב, ערוץ טלגרם, לינקדן, טוויטר ועוד. (באמצעות בניית אסטרטגיית תוכן ניתן למצוא אילו נכסים דיגיטליים מתאימים לעסק שלכם.)
באיזו שפה העסק שלכם מדבר?
לעסק יש שתי שפות – השפה הויזואלית שעליה דיברנו כשנגענו בנראות, והשפה הוורבלית – אלה הן כל המילים נכתוב על העסק בכל פלטפורמה באון ליין ובאוף לין. השפה תצטרך להיות מותאמת לאופי העסק. לדוגמא: עסק שמכוון לקהל יעד של בני נוער, יצטרך לדבר בשפה שלהם ולהיות קצבי, מגניב ואולי אפילו להשתמש במילים מעולם המושגים שלהם. כל עסק צריך להתאים את השפה והמסרים לקהל היעד שלו. אבל בגדול, שפה צריכה להיות ברורה, בגובה העיניים, נקייה משגיאות וכתובה בצורה קוהרנטית.
לסיכום, מותגים הם לא פריבילגיה השמורה לעסקים עשירים, מיתוג הוא משהו שיהפוך את העסק שלכם (בכל סדר גודל, גם אם אתם עסק של אדם אחד) לשלם, מחובר ואחיד. לקוח שיחפש מוצר מהסוג שאתם מוכרים ויראה עסק שהויזואליות שלו אחידה, המסרים ברורים והכתיבה שלו נהירה, יקבל תחושה שבעלי העסק יודעים מה הם עושים, משקיעים בעסק שלהם, ואולי אפילו חדשניים והסבירות שהם יפנו אליכם תגדל משמעותית.
ודבר נוסף – אל תתבלבלו בין מיתוג למכירה. כי מיתוג הוא הדבר שיעזור לכם למכור, אבל הוא לא אקט המכירה עצמה. בשיווק, כדי לייצר מכירה יש להשקיע לא מעט מאמצים, אבל ברגע שהמיתוג שלכם יהיה טוב, הוא יעזור ביצירת הרושם הראשוני ויעזור לכם לבלוט מעל המתחרים.     
יש לכם שאלות נוספות? מוזמנים ליצור איתי קשר