איך למצוא שם לעסק, שלב אחר שלב

עשיתם צעד אמיץ והחלטתם להקים עסק. שיהיה בשעה טובה! עכשיו אתם צריכים לבחור לו שם. אז איך עושים את זה כך שהשם יהיה קליט, ברור ובעיקר, ימכור את המוצר שלכם? 
עבודה על בחירת שם לעסק היא כמו מסע שבו צריך לקלף קצת את השכבות. נדמה שזה קל למצוא שם אבל אם רוצים משהו חזק, צריך לעבוד על זה. כשמגיעים אלי לקוחות ומבקשים למצוא שם לעסק, אנחנו עובדים צעד צעד ממש מההתחלה.
השלב הראשון – הכרת העסק
בשלב זה אני קצת לומדת על העסק. מהיכן נולד הרעיון? איפה הוא יהיה ממוקם? האם זה עסק שינוהל ממשרד, מחנות, מהבית? האם לעסק יהיו עובדים? מה קהל היעד? מה המוצרים שימכרו בו? וככל שהתשובות נערמות, כך העסק הולך ו״נבנה״ אל מול עיננו. זה למעשה השלב הכי חשוב כי בו מתגבשת תמונת העסק ופה ממש אפשר לדמיין איך הוא ייראה.
אם אתם בוחרים לעשות את התהליך לבד, כדאי שתיקחו דף ועט ותעשו רשימה של כל מה שיכול להיות קשור לעסק. אם אתם פותחים חנות לאביזרי רכב, כתבו באיזה סגנון החנות תיראה? אילו אביזרים יהיו שם, אפילו אילו מכוניות יגיעו להשתמש בשירות שלכם.
הייתה לי לקוחה שהייתה בתהליך פתיחת קונדיטוריה ודמיינה אותה כמו חדר האוכל אצל סבתא שלה בבית. זה מיד לקח אותנו למקום ישן, אקלקטי, עם שורשים ומשם התחלנו לעשות את הרשימה שלנו. לקוחה נוספת ביקשה למצוא שם לצימרים שהיא עמדה לפתוח באיטליה, שיהיו שם סדנאות שף וטיולים קולינריים כשהיא עצמה מפעילה את כל האופרציה, זה לקח אותנו לרעיון של בית, חווה, כפריות, על כל המשתמע מכך.
השלב השני – ערכים
פה אני מבקשת מהלקוחות לכתוב את כל הערכים שמתחברים ויכולים להיות קשורים לעסק. אלה יכולים להיות רגשות, אמונות, רצונות, תודעת השירות, היחס ללקוח, היחס לעסק ובקיצור כל מה שניתן לומר עליו או להרגיש כלפיו במובן הערכי.
אם נחזור רגע לקונדיטוריה, היו לנו ערכים כמו: טעים כמו בבית, נוסטלגיה, שורשיות, קיבוץ גלויות. והיו גם ערכים הקשורים למראה: מהתנור אל הצלחת (כלומר הלקוח לוקח בעצמו).
למה הערכים חשובים? כי בהמשך, כשנתחיל למצוא שמות שנראים לנו מתאימים, נתחיל לבדוק האם הערכים שכתבנו הם בהלימה לשמות האופציונליים. 
השלב השלישי – תחקיר
זה השלב שבו האינטרנט נכנס לתמונה. את שלב התחקיר מומלץ לעשות ב׳גלישה בסתר׳ כדי לקבל את התוצאות הכי אובייקטיביות שאפשר וכדי שלא נתחיל לקבל אותן שוב ושוב בדפדפן שלנו.
הדבר הראשון שנעשה הוא לכתוב את המונחים הקשורים לעסק: אביזרי רכב / קונדיטוריה, צימרים – בהתאם לנושא ולראות מה עולה. אחר כדאי לפרק את המונחים (רכב, אביזרים וכדומה)
אחר כך נתחיל להוסיף את הערכים שלנו למונחים הללו, בכל פעם משהו אחר. ברגע שהתוצאות מתחילות לעלות וככל שמגיעות יותר ויותר תוצאות, הדברים מתחילים להתגבש. בתוך כל אלה, נמצא תוצאות מעניינות ורלוונטיות לעסק שלנו ונמצא גם מונחים מהשדה אליו העסק משתייך או אפילו משדות מקבילים.
דרכים נוספות לחיפוש יכולות להיות חיפוש במילון אחר המונחים והערכים הקשורים לעסק, חיפוש בוויקיפדיה (או באנציקלופדיה אחרת), חיפוש בספרים רלוונטיים, חיפוש בשפות אחרות ועוד ועוד. ככל שנרחיב ונפתח את החיפוש, כך יעלו תוצאות מעניינות יותר.
השלב הרביעי – השמות
מצאתם שם שמדליק אתכם? שימו אותו בצד והמשיכו לחפש. אל תיתקעו על השם הראשון, טוב ככל שהוא יראה לכם. ככל שיהיו לכם יותר תוצאות, כך תוכלו לדייק טוב יותר את שם העסק.
ללקוחות שלי אני מציעה שלושה סבבים כשבכל סבב שלושה שמות. ואפילו אם בסיבוב הראשון הם מצאו משהו שמוצא חן בעיניהם, אני ממליצה לפחות על סיבוב אחד נוסף.
בכל התהליך חשוב לשמור על ראש פתוח, להיות נכונים לכיוונים שלא חשבתם עליהם, אפילו משדות אחרים שאינם קשורים.
השלב החמישי – ניסוי כלים
בחרתם שם, אולי אתם מתלבטים בין שניים או שלושה. שלחו את השמות לאנשים הקרובים אליכם, שעליהם אתם סומכים ובקשו שיגידו מה עובד להם הכי טוב אבל שגם ינמקו את הבחירה. לפעמים תתפלאו לדעת שדווקא מה שהכי אהבתם, הוא האחרון בתור. אחת הלקוחות שלי בחרה משהו ושלחה לקבוצת חברות, מסתבר שלא רחוק מהם היה בית תמחוי שהיה לו בדיוק את אותו השם כמו שהיא בחרה, כמובן שזה מיד ירד מהפרק. כך שגם אם השם הוא טוב, לפעמים הוא נקשר לעסק אחר ועדיף לוותר עליו.
השלב השישי – בדיקת השם ברשת ובחירת דומיין
אחרי שבחרתם שם, יש שני דברים שתצטרכו לעשות (זה יכול להיות גם במקביל לשלב החמישי)
  • לבדוק שאין עסקים נוספים בשם הזה בסביבה שלכם. או שאין ריבוי עסקים בעלי השם הזה. אם זה שם פופולארי, כדאי לחזור לחיפוש.
  • לבדוק שיש דומיין פנוי עם השם שלכם או עם אחת הווריאציות האפשריות. גם אם אתם לא מתכננים כרגע לבנות אתר אינטרנט לעסק, כדאי שיהיה לכם דומיין שימתין לכם.
לפני סיום, עוד כמה טיפים 
  • כדאי שהשם יהיה קצר וקליט ושתהיה לו גם תת כותרת. לדוגמא: אל על: הכי בבית בעולם, רכבת ישראל: פשוט ליהנות מהדרך, יקבי כרמל: מאז 1882 וגם אצלי – מילה טובה: כתיבה שעובדת.
  •  לפעמים אחרי חיפוש מגלים שדווקא משהו משם המשפחה או מהשם הפרטי יכול להוות חלק מהשם, כמובן הכל בהתאם למהות. אז אל תשללו את זה על הסף.
  •  כדאי שהשם יהיה קצר וקליט. שם ארוך יכול להקשות על הקליטה שלו.
רוצים להתייעץ? לשאול שאלות? מוזמנים לשוחח איתי או לשלוח מייל michel@mila-tova.co.il