מה בא לפני תוכן?

אתר האינטרנט שלנו הוא חלון הראווה של העסק, הוא תדמיתי ומשמש גם כאחד הכלים השיווקיים שלו, לכן אנחנו כבר מבינים שהטקסט שיהיה כתוב בו, חייב להיות הכי מדויק שיש. אבל במקרים רבים, כשאנחנו מתחילים לכתוב את המסרים, מתחיל חיפוש אינסופי של מילים, יש לנו כל כך הרבה להגיד על העסק וקשה לנו לזקק את זה לכדי פסקה רהוטה של המהות ושל מה העסק עושה. 
 
מסתבר שבעלי עסקים רותמים לעיתים את העגלה לפני הסוסים, הם כל כך שקועים בעשייה ובטוחים שכולם רואים את מה שהם יודעים כל כך טוב על העסק שלהם. הם רצים איתו ולא עוצרים בכדי לברר עם עצמם לאן הם רצים, מה המסרים החשובים ומה בכלל החזון שלהם כלפיו. 
 
המילה ׳חזון׳ נשמעת בומבסטית ומאיימת ואנחנו לא תמיד מבינים למה צריך אותה. הרי בתוכנו אנחנו יודעים למה הקמנו את העסק ומה אנחנו מצפים ממנו. ולמי בכלל יש זמן להתעסק עם זה כשיש כל כך הרבה משימות שנראות לנו חשובות יותר וקודמות להתפלפלויות מיותרות.
 
אומרים ששפה יוצרת מציאות, כך גם השפה בעסק. ברגע שאנחנו מוציאים מהפנים אל החוץ את הרעיון שלנו, את הרצון, את הדרך שבה נלך והופכים את כל אלה למילים הכתובות על גבי נייר, הן מקבלות חיים משל עצמן. ברגע שאנחנו רואים אותן באופן חזותי, גם לנו הדברים מתבהרים.
אחד הדברים המאתגרים ביותר הוא לבנות את החזון שלנו לעסק, ממש לשבת ולכתוב אותו. לעיתים זה מצריך מבט חיצוני וטרי, כזה שאינו מעורב רגשית. לכן במקרים מסוימים כדאי לעשות את זה יחד עם מישהו שאנחנו סומכים עליו – חבר, בן זוג או בעל מקצוע.
אז מה עושה החזון? 
− הוא מגדיר את המדיניות העתידית הרצויה לעסק ומספר לנו מה אנחנו רוצים שהוא ישיג לאורך זמן. למעשה הוא מצייר את תמונת המציאות הרצויה לעסק שלנו.
 
− הוא ״הסמן הימני״ ואליו כל העובדים בעסק (במידה שקיימים) נושאים עיניים. באמצעותו גם העובדים מבינים את המהות של העסק ויכולים לדבר את השפה שלו.
 
− האופן בו הוא נכתב, הוא תמציתי, מעורר השראה וקל לשינון.
 
אז הנה שתי דוגמאות לחזון של חברות שאנחנו מכירים:
איביי (ebay)
״להיות היעד האהוב ביותר בעולם בו תגלו ערך עצום ומבחר ייחודי״
כלומר:
1. החברה מספקת פלטפורמה למסחר גלובלי
2. עבור כולם
3. החברה סוחרת כמעט בהכל
 
פייסבוק (facebook)
״אנשים משתמשים בפייסבוק בכדי להישאר מחוברים עם חברים ומשפחה, בכדי לגלות מה קורה בעולם, בכדי לחלוק ולבטא מה קורה איתם״
כלומר:
1. מקיף את השוק העולמי
2. כלי לקשר
3. כלי לגילוי
4. כלי לביטוי אישי
 
למה צריך חזון? 
מכיוון שכשיש חזון מנוסח היטב, הכל מתבהר. מהות המוצר, המטרות והדרך. החזון הוא חלק מאבני היסוד עליו מושתת העסק ומתוך אבני יסוד אלה, צומחים הענפים השונים. 
 
אחד מהענפים הללו הוא הטקסט המספר על מהות העסק, הוא המתווך בין המוצר שלנו לבין הלקוח, אותו נכתוב עבור אתר האינטרנט, כמו גם עבור הנכסים הדיגיטליים הנוספים שלנו. ברגע שהמהות והדרך כתובים לנו ונמצאים לנגד עיננו, ברגע שאנחנו יכולים לדקלם אותם גם אם יעירו אותנו באמצע הלילה וישאלו על העסק, הרי שאז גם שאר הטקסטים יוכלו לצאת אל הפועל בקלות ויהיו הכי נכונים לעסק. 
 
ולכן לפני שאנחנו כותבים את התוכן לאתר, כדאי קודם כל, לבדוק מה החזון שלנו.
צריכים עזרה במציאת החזון? מוזמנים להתקשר או לכתוב לי  michel@mila-tova.co.il