איך לבנות אתר לעסק שלכם בלי ללכת לאיבוד?

אתם בשלבי הקמת העסק שלכם ועכשיו הגיע הזמן לבניית הנכסים הדיגיטליים שלו ובראשם אתר האינטרנט. 
זוהי משימה שאינה פשוטה במיוחד למי שלא מתמצא בעולם הזה. אז לאחר שהתמודדתי עם אותו האתגר בדיוק עם האתר שלי ואני מתמודדת איתו לצד לקוחות, חיברתי מדריך קצר שעושה סדר בדברים. אם אתם מרגישים מבולבלים, תמצאו שהמדריך הזה יכול לעזור לכם להשתלט על הבלבול ואולי אפילו לנצח אותו.
חקר מתחרים
הדבר הראשון שכדאי לעשות כשרוצים לבנות אתר הוא חקר מתחרים, או בשמו האחר- ריגול תעשייתי. פשוט להיכנס לאתרי אינטרנט של עסקים דומים לשלכם ולבדוק שני דברים: 
1. ויזואליות- איך האתר נראה, האם השימוש בו הוא ידידותי עבורכם? האם יש בו פרטים רבים או דפים רבים, או שהוא דווקא מינימליטסי? איך מרגיש השיטוט בו- פשוט קל ונוח או מורכב ומסובך? 
2. תכנים– אילו תכנים יש באתר? על מה כותבים בו? באיזו סוג של שפה? לאילו דברים אתם מתחברים ולאילו לא?
ככל שנגלוש ביותר אתרי מתחרים, כך נוכל לקבל מושג רב יותר על הכיוון שמתאים לנו ובמיוחד על מה שלא. כדאי לשמור במסמך נפרד את כתובות האתרים שאהבנו בכדי לחזור אליהם שוב.

התאמת שפה
הקמת עסק מלווה בדרך כלל בהפקת שפה עיצובית הכוללת בתוכה את לוגו המותג. השפה החזותית שבחרנו, תלווה אותנו גם באתר האינטרנט (ובנכסים דיגיטליים הנוספים) אולם מכיוון שבאתר יש לא מעט מלל, כדאי לשם דגש על איך כותבים אותו. 
ה״איך״ נגזר ממגוון דברים: מה המוצר, מי הלקוחות, מה האסטרטגיה השיווקית של העסק ומה האסטרטגיה התקשורתית שלו. 
לדוגמא- אתר של משרד עורכי דין, יהיה כתוב בדרך כלל בצורה רצינית ויכלול שפה משפטית, אך השפה בו תהיה גם נגישה ומובנת לאדם שאינו משפטן. האתר ישדר את המסר שמצד אחד יש שם עורכי הדין מקצועיים ומצד שני הם מדברים בגובה העיניים, זמינים וברורים לכולם. 
דוגמא נוספת – כתיבה לאתר שקהל היעד שלו הוא בני נוער, אפשר שתהיה מתובלת בסלנג שבו הם מדברים והוא יכול להיות יותר תזזיתי וצבעוני מהאתרים הממוצעים. לבני נוער יותר קל להתחבר לעולם שהם מכירים ואתר שבנוי בשפה שלהם, ייצור מעורבות גבוהה יותר. 
– אפיון שפת האתר נעשית מול הכותב, בשיתוף פעולה.

בניה 
אחד האתגרים הגדולים ביותר, הוא השלב ״הפיזי״ של בניית האתר. רובנו לא ממש מבינים את שפת תכנות האתר, או איך הוא מורכב. מילים כמו שרת, דומיין ואחסון נשמעים לנו כמו סינית. 
אז איך צולחים את זה מבלי שימכרו לנו חתול בשק? אז איך מוצאים את מי שיבנה לנו את האתר שמתאים לנו? איך נדע על מי לסמוך? ואיך נדאג שהאתר יבנה על פי מידת העסק שלנו, לא יותר וכמובן לא פחות?
לשאלה הזו אין תשובה של נכון או לא נכון וכמו במקרים אחרים בחיים, גם כאן כדאי ללכת על המלצות מאנשים שאנחנו סומכים על דעתם. כי חוות דעת שעוברות מפה לאוזן הן בין האמינות שיש, במיוחד אם אנחנו מכירים את הממליצים. אם אין מי שימליץ לנו, אפשר לחזור לשלב הראשון בו עשינו חקר מתחרים, למצוא את האתרים שאהבנו, לבדוק מי בנה להם את האתר וליצור קשר.

הצעות מחיר
מומלץ לקחת בין שלוש לארבע הצעות מחיר ולא רק בשביל להתמקח על המחיר. ככל שנקבל יותר הצעות, כך נתחיל להבין יותר את מרכיבי בניית האתר. יש חברות שמפרטות יותר על תכולת האתר ויש שמפרטות פחות. באמצעות השוואה בין ההצעות, נוכל ללמוד על המפרט הטכני בצורה הטובה ביותר, עד שיתגבש המפרט הרצוי לנו. 
בכל מקרה שיש משהו לא ברור בהצעה, אל תתביישו לבקש הסבר. 
פלטפורמות
אתרים בנויים על פלטפורמות שונות ולא כולם בנויים אותו הדבר. כמו בתים הבנויים בשיטות שונות (עץ, לבנים, בטון) כך גם אתרים. אבל בסופו של דבר הכל תלוי באופי העסק – האם זה עסק קטן? חנות אינטרנטית? עסק שמצריך כמות גדולה של אינפורמציה? מתן אפשרות לכניסה לדפים פנימיים בסיסמה? תעבורה גדולה או קטנה באתר ועוד פרמטרים שכדאי להבין בזמן אפיון האתר. 
כדאי גם לבדוק את היתרונות והחסרונות של כל פלטפורמה וכך להבין מה מתאים לכם יותר. אם תפנו לחברה שבונה בכמה פלטפורמות, סביר להניח שהם יהיו יותר אובייקטיבים בתשובה לגבי מה כדאי ונכון עבור העסק שלכם. 
בסופו של דבר, לצורך ההשוואה, כל ההצעות צריכות להיות על אותה הפלטפורמה, כך תדעו שקיבלתם את המחיר הטוב ביותר.
שימו לב, אתר טוב הוא אתר שמתעדכן על בסיס קבוע. לכן, כדאי שהאתר ישב על פלטפורמה קלה לתפעול, בה תוכלו להכניס בעצמכם (או מישהו מטעמכם) תכנים באופן שיהיה פשוט. 
 
כתיבה לאתר
בדרך כלל, חברות לבניית אתרים יכולות לתת הצעה שכוללת כתיבה, אבל אפשר גם ללכת הפוך. אפשר לפנות לכותב שאתם סומכים עליו. במקרים רבים, כותבים שמתמחים בכתיבה לאתרי אינטרנט עובדים מול חברות לבניית אתרים ויכולים להמליץ עליהם. מה שהכי חשוב הוא, שיהיה סנכרון בין מי שבונה את האתר לבין מי שכותב אותו. שתהיה תקשורת ועבודה משותפת. 
קשר משובש בין הכותב לבונה האתר יכול לסרבל את העבודה, לגרום לתקלות מיותרות ולעיכוב.
 
צ׳ק ליסט שאני עושה עם לקוחות :
ככותבת, אתחיל עם הלקוח באפיון האתר ואפיון השפה (קופי ומיקרו-קופי). 
אפיון: נתאם ישיבת עבודה בה יוחלט על השפה שתוביל את האתר, נחליט יחד כמה דפים יהיו בו ובמה יעסוק כל אחד. 
הצעות מחיר: כשנסיים לאפיין את האתר נעביר את הנתונים לקבלת הצעות מחיר לחברות הבניה. (אם יש לעסק שפה עיצובית קיימת נתאים אותה לאתר ואם לא, יש לבנות קונספט עיצובי מול מעצב גרפי) 
כתיבה: בשלב הזה תתחיל עבודת הכתיבה על האתר על פי חומרים קיימים, או בניית חדשים. (זה שלב פינג-פונג לתיקונים, עדכונים ותוספות) 
בניה: אחרי שסיימנו לכתוב, הטקסטים עוברים לחברה הבונה את האתר ואז מתחיל עמם פינג פונג נוסף עד לגמר העבודה. 
 
חשוב!
הקמת אתר אינטרנט הוא חלק בלתי נפרד מהקמת העסק ויש לייחד לו תקציב שיכלול את ההקמה ואת התחזוקה השוטפת.
יש לכם שאלות נוספות? מוזמנים ליצור איתי קשר