3 הסיבות שמונעות מאיתנו לכתוב לעסק שלנו ואיך להתגבר עליהן

כולנו יודעים שהיום התוכן הוא המלך וכולנו יודעים שהמדיה הדיגיטלית היא חשובה ואולי קריטית עבור העסק שלנו ועדיין, רובנו לא מעלים תכנים למדיה האינטרנטית באופן קבוע, חלק מאיתנו עושים את זה מדי פעם וחלקנו לא עושים את זה בכלל, יש מי שמאד רוצים ואמרים לעצמם שיום אחד הם יעשו את זה ויש מי שאולי עשו את זה וזה לא הביא עבורם את התוצאות המצופות.

בסקר שערכתי לאחרונה והשתתפו בו לא מעט בעלי עסקים פרילנסרים, גיליתי 3 סיבות עיקריות שמעכבות פרילנסרים בדרך לכתיבה ולניהול התוכן של העסק שלהם. אז חיברתי מאמר ובו שלושת החסמים העיקרים שמונעים מאיתנו לעשות את זה והדרך להתגבר עליהם.

1. חרדת ביצוע

מה עושים כדי להתגבר על חרדת הביצוע?

קודם כל חשוב להבין את האופן בו פועלות הרשתות החברתיות:

  • ככל שנעלה יותר תכנים מגוונים (גם תמונות וגם סרטונים) כך החשיפה שלנו תגדל.
  • ככל שתהיה יותר מעו רבות בפוסט – כך החשיפה שלנו תגדל וזה אומר שכדאי לנו לייצר מדי פעם פוסטים שמשתפים את הקהל.
  • ככל שנגיב לאחרים ברשת, כך החשיפה שלנו תגדל.

בקיצור, מה שחשוב להבין זה שחלק תלוי בנו (כמות התוכן והאיכות שלו) וחלק תלוי באלגוריתמים של הרשת החברתית או מנוע החיפוש שמשתנים חדשות לבקרים.

אני תמיד משווה את הפעילות ברשת חברתית למערכת יחסים זוגית.

פעילות ברשת היא כמו זוגיות ביני לבין הקהל שלי וזוגיות צריכה להיות עקבית, אם אעלם לבן או בת הזוג לחודש חודשיים, ייווצר משבר אמון והזוגיות לא תחזיק מעמד, כך גם ברשת.

ומה עוד?

  1. שאלו את עצמכם: מה החסמים המנטליים שעוצרים אתכם, או במילים פשוטות מה הסיפור שאתם מספרים לעצמכם. אתם יכולים לשבת וממש לעשות רשימה. בחנו את אופן הפעולה שלכם.
  2. מה באמת נכון לגבי כל מה שכתבתם ועל מה ניתן להתגבר? האם חוסר תגובות לפוסט משמעותו כישלון או שפשוט בגלל החשיפה הנמוכה פחות אנשים נחשפו אליו? אם פוסט אחד לא השיג את התוצאות זה אומר שמה שכתבתם גרוע? אם יש לכם מעט לייקים בעמוד זה אומר שמה שיש לכם להגיד לא מעניין אף אחד? אני בטוחה שככל שתחשבו על זה, תגלו שאין קשר בין הסיפור שאתם מספרים לעצמכם לבין המציאות ועכשיו, העבודה שלכם זה לעצמכם ספר סיפור אחר. אחרי שעשיתם רשימה בדקו אותה.
  3. אתגרו את עצמכם: החליטו שבמשך החודש הקרוב אתם מעלים לרשת החברתית שלכם לפחות 2 פוסטים בשבוע. אחרי חודש שאלו את עצמכם האם משהו השתנה בגישה שלכם לעניין?

2. ״אין לי זמן״

להיות פרילנסר או פרילנסרית זה אומר ״מופע של אדם אחד״ (תודו שבאנגלית זה נשמע טוב יותר – One Man Show).

אנחנו צריכים להיות גם המשווקים וגם העובדים וגם מנהלי החשבונות וגם המפרסמים וגם וגם וגם. זה לא פשוט, אה ויש לנו גם חיים לנהל…

נכון?

  • כמה זמן אנחנו מבזבזים ביום על שיטוט ברשתות החברתיות? באתרי החדשות? בנטפליקס? באינטרנט בכלל? המון!
  • כמה פעמים תכננו את הטיול לחו״ל או בארץ? כמה פעמים תכננו את יום ההולדת שלנו/של הילדים/של בן או בת הזוג? אז ברור שלתכנן אנחנו יודעים.
  • כמה פעמים החלטנו לעשות לעצמנו יום חופש, לסיים מוקדם את העבודה, לעגל פינות פה ושם? אנחנו יודעים לקחת לעצמנו את הזמן כשצריך!

מה אנחנו עוד יודעים לעשות?

  • לגייס לקוחות
  • למכור את מוצר או השירות שלנו
  • לנהל את הזמן שלנו (מי פחות ומי יותר)
  • לנהל את התזרים שלנו

בקיצור, אנחנו יודעים לא מעט דברים ויש לנו יכולות גבוהות, כך שהתירוץ של ״אין לי זמן״ לא יכול להיות תקף במקרה הזה, כי ביננו, כשאנחנו רוצים משהו, אף אחד לא יעצור אותנו!

 

עכשיו, בוא נעשה רגע חשבון פשוט:

אם אנחנו עובדים בממוצע בחודש 182 שעות וגם אם 200 שעות. מה אם נקדיש 5% מהזמן לתכנון, כתיבה והעלאת החומרים שלנו? זה אומר בין 8 ל 10 שעות בחודש.

מה אם נחליט שבכל תחילת חודש, את הראשון והשני לחודש נקדיש לתוכן (או כל יומיים אחרים שנקבע) ונסגור את זה ביומן כמו שאנחנו סוגרים אירועים משמעותיים אחרים (יום הולדת, ביקור בהנהלת החשבונות שלנו, תור לרופא השיניים, פגישה עם לקוחות וכ׳ וכו׳)

תחשבו איזה כיף זה יומיים בחודש לעשות משהו שהוא שונה ממה שאתם עושים כל החודש. יומיים שבו תוכלו לסכם את הפעילות שלכם, לחשוב לעומק על מה שאתם עושים, למצוא נישות חדשות להתבונן עליהם. אתם תידהמו לגלות כמה שפסק הזמן הזה יכול להיות מרענן ומאיר עיניים. נכון, וגם מספק.

 

או.קי, שכנעתי אתכם ואתם שואלים איך מתכוננים. לטווח הקצר? לטווח בינוני? לטווח ארוך? 

אחד הדברים שמרתיעים אנשים זה להסתכל רחוק. הדרך נראית ארוכה מדי ומפחידה מדי וגם מייגעת. לכן אם אנחנו רק מתחילים, בואו נתכנן לטווח קצר. בואו נסתכל רק כמה מטרים קדימה במקום להתבונן על כל הקילומטרים שנצטרך לעשות.

בואו נתכנן בכל חודש רק את החודש הקרוב. זה בסך הכל לתכנן ארבעה שבועות קדימה, ממש לא נורא. אגב, אפשר גם לתכנן שבועיים מראש אבל אז אתם שוב נכנסים ללופ של ״אין לי זמן״ ולכן זה פחות מומלץ.

כשיצאנו לעצמאות נאלצנו לסגל לעצמנו לא מעט הרגלים חדשים, להקפיד על שעות העבודה שלנו, לחזור ללקוחות בזמן, להגיש את המסמכים להנהלת חשבונות בזמן ולשלם מיסים כחוק בזמן. גם את ההרגל של לכתוב את התוכן שלנו אנחנו יכולים לסגל לעצמנו – ידעתם שמחקרים מצאו כי נדרשים בממוצע 66 ימים כדי להפוך התנהגות להרגל אוטומטי? כלומר זה לא בלתי אפשרי, רק צריך לעבוד על זה.

הרגלים נוצרים על ידי חזרתיות, ככל שנחזור על הפעולה שלנו, כך נצליח להטמיע אותה אצלנו. לכן כדאי לסגור ביומן מראש יומיים בכל חודש – כשלושה חודשים קדימה. כשזה יהיה ביומן, נדע מה מצפה לנו ונכניס את זה לסיסטם שלנו.

3. ועכשיו לתכל״ס 

איך מוצאים את המילים? איך מתגברים על מחסום הכתיבה? על מה לכתוב? מאיפה להביא רעיונות? איך אקבל השראה? איך אעניין את הקהל שלי? איך לכתוב תוכן שיווקי?

 

כל השאלות כאן, אלה שאלות שבעלי עסקים שמעוניינים לכתוב את התוכן שלהם שואלים את עצמם. ואלה שאלות מצוינות שגם כותבי תוכן מנוסים, שואלים את עצמם לא פעם. אבל חשוב לזכור – כל אחד מאיתנו מכיר את העסק שלו הכי טוב ולכן גם יכול/ה למצוא אין סוף נושאים לכתוב עליהם. אז בואו רגע נעשה סדר וננסה לענות על השאלות אחת אחת.

מאיפה מביאים נושאים לכתיבה?

  • מהלקוחות שלכם: אני בטוחה שהם שואלים אתכם שאלות מדי פעם. יש נושאים שאפשר לענות עליהם בקצרה ויתאימו לפוסט בפייסבוק או באינסטג רם ויש שאלות שאפשר להאריך בתשובות עליהן ויתאימו לפוסט בבלוג שבאתר שלכם. 

 

  • תשאלו את העוקבים שלכם: ״מה מעניין אתכם לדעת?״ אתם תתפלאו לגלות דברים שאולי לא חשבתם עליהם.

 

  • קראו מאמרים: לכל תחום יש את האתרים המובילים, זה יכול להיות אתר כללי או אתר של אחד הספקים הגדולים שלכם, זה יכול להיות אתר ישראלי או אתר מחו״ל. ככל שתתעדכנו בחדשות החמות ביותר בתחום שלכם, כך תאתרו יותר ויותר נושאים לכתוב עליהם וגם תהיו מהראשונים לכתוב עליהם.

 

  • סקרים: לפעמים סקרים פשוטים כמו שאלה בקבוצת פייסבוק שקשורה לתחום שלנו או סקרים בגוגל דוקס יכולים לגלות לנו המון על מה שהקהל שלנו מחפש. לכן, סקרים זה כלי מצוין, רק שימו לב, צריך לדעת איך לבקש מהקהל לענות על הסקר. לרוב האנשים אין כל רצון לבזבז כמה דקות כדי לענות על סקר, לכן לפעמים כדאי לתת תמריץ. מדריך חינמי, הנחה לאחד המוצרים שלכם, או משהו שיגרום להם למלא את הסקר בכיף.

 

  • התראות Google: תוכלו ליצור התראות בגוגל, כך שבכל פעם שיעלה תחום העניין שלכם, תקבלו התראה למייל. לדוגמא אם אתם עוסקים בייעוץ למתבגרים תוכלו לתת התראה ״בני נוער שואלים״ ובכל פעם כשתעלה כתבה או מאמר או אזכור של משהו שקשור לבני נוער, תוכלו לקרוא ולהתעדכן ואולי אפילו לתת את הזווית שלכם. 

 

  • חיפוש בגוגל: אם תחפשו בגוגל ותקלידו מילה, יעלו לכם תוצאות נוספות הקשורות למילה, לפעמים ניתן דרך התוצאות למצוא נושאים מעניינים לכתיבה. חוץ מזה שחיפושים בגוגל מביאים לא פעם הפתעות נחמדות. 

 

  • עקבו אחרי קולגות בתחום: זה לא אומר שאתם צריכים לעשות מה שהם עושים או להעתיק חס וחלילה, אבל לפעמים זה מעלה רעיונות ומעורר השראה.

איך מתגברים על מחסום כתיבה?

פיטר דה פריס שהיה סופר אמר כך: ״אני כותב כשיש לי השראה ואני דואג לכך שהיא תגיע בכל יום בשעה 00:9 בבוקר״

נכון, לפעמים קשה לחשוב על מה לכתוב אבל כשמתיישבים זה כבר בא. אני יודעת שראינו אינספור פעמים בסרטים את טיפוס הסופר המתבודד שצריך להתנתק מהעולם כדי לכתוב עד שהתחלנו להאמין שזה נכון. אז הנה אני אומרת פה קבל עם ועדה – זה קישקוש. כתיבה באה כשמתיישבים לכתוב!

 

ובכל זאת, אם יש מחסום מה עושים?

 אפשר לצאת לפעילות ספורטיבית, לשמוע פודקאסט בנושא הרלוונטי אלינו, לקרוא מאמר בתחום שלנו – כל אלה כבר יחזירו את ההשראה ויעזרו לכם להתגבר על המחסום. הכי חשוב זה לא להיכנע למחסום ופשוט להילחם בו בכל הכוח. אין תחושב נעימה יותר מהתגברות על מחסום כתיבה.

 

איך לעניין את הקהל שלי?

הדבר הכי חשוב זה אותנטיות. תהיו מי שאתם ואל תנסו להיות מי שאתם לא. אנשים מזהים זיוף מרחוק ומצד שני יודעים להעריך משהו אמיתי. לכן הביאו את עצמכם אל תוך התוכן שלכם ואל תחששו מזה. כמובן שההחלטה בכמה לשתף וכמה לחשוף היא שלכם, אל תחשפו יותר ממה שאתם מוכנים אליו כך שתרגישו תמיד בנוח עם החשיפה.

כתבו בשפה נגישה ופשוטה: גם אם יש לכם מונחים מקצועיים בעסק, תזכרו שרוב האנשים לא מבינים אותם לכן זה מיותר להשתמש במונחים שאנשים לא מבינים, זה רק ירחיק אותם. כשאנשים נתקלים במושגים שהם לא מבינים זה מעורר בהם כעס ויוצר אנטגוניזם לכן אם חשוב לכם ממש להשתמש במושג כזה, הסבירו אותו.

בנוסף, כתבו כמעט כמו שאתם מדברים, כך שמי שקורא אתכם ירגיש שאתם מולו, ממש מדברים איתו. שימו לב שהפוסטים והכתיבה הכי טובה ברשת היא כתיבה בה אתם יכולים ממש ״להרגיש״ את מי שכותב. תחושות זה הדבר החזק ביותר וזה מה שאתם רוצים שיקרה עם הקהל שלכם.

מציצנות: מה אנשים הכי אוהבים? להציץ לכם (ממש כמו שאתם אוהבים להציץ להם) אז תראו את ״מאחורי הקלעים״ של העסק. אל תראו רק את כל מה שיפה ומצטלם טוב, תראו להם גם קושי, התלבטות, התייעצו איתם, שתפו אותם בהתלבטויות. אם הם ירגישו חלק מהעסק שלכם, עשיתם את שלכם – הם יצעדו אתכם תמיד.

RTM שיווק בזמן אמת (real time marketing)

לפעמים יש אירועים שקורים ואתם יכולים לנצל את זה לטובתכם ולהכניס את זה לפוסטים שלכם, פרסום בזמן אמת תמיד מעניין ואם אפשר להכניס בו קצת הומור זה כמובן מוסיף המון. שימו לב שהנושאים האקטואליים שאתם מתחברים אליהם נכונים לעסק שלכם ולא עושים לכם דווקא שירות הפוך.

 

הנה כמה דוגמאות ל RTM:

.RTM של מטרנה בהתייחסות לXSRV "משחקי הכס" 

RTM של צומת ספרים וסטימצקי באחת ממערכות הבחירות כשרעיון לאחדות בין הגושים הפוליטים היריבים היה מונח על הפרק.

איך לכתוב תוכן שיווקי?

המילה ״שיווק״ טומנת בתוכה כל כך הרבה קונוטציות שליליות שאנחנו בו רחים ממנה כמו מאש, אבל אם נחשוב לרגע בהיגיון נבין שאין כל רע בשיווק. אנחנו עושים את זה כל הזמן אפילו מבלי להרגיש, אנחנו משווקים לילדים שלנו אוכל בריא, משווקים לחברים שלנו סרט טוב שראינו, אנחנו משווקים ללקוחות שלנו את המוצר שהם מעוניינים בו. שיווק זה לא דבר רע זה חלק מהחיים. עכשיו משהבהרנו את זה, בואו נדבר על כתיבה שיווקית.

כתיבה שיווקית היא כתיבה מאד מאד מגוונת ויש דבר אחד שהיא לא – היא לא אמורה לבצע את פעולת המכירה כפי שאנחנו מכירים אותה. היא לא ״בואו תקנו חמש במאה״ היא לא ״יש לנו מבצע״.

כתיבה שיווקית אמורה לגרום לקהל שלנו לעניין, לחבר אותו לעסק או למותג, לתת לו ערך ולהראות לו שאכפת לנו ממנו ולכן אנחנו דואגים ליצוק תוכן למערכת היחסים ביננו. כן, מדי פעם אנחנו יכולים לתת לו מבצע טוב ולהציע לו מוצר חדש, אבל רוב הזמן זה תוכן נטו.

לכן, המושג ״כתיבה שיווקית״ אולי קצת חוטא למטרה, כי הכוונה היא לכתיבה שמספרת על העסק, על מאחורי הקלעים שלו, על מוצרים בתוכו, על היומיום שלו או שלנו כבעלים של העסק והכי חשוב – נותנת המון ערך.

יש כל כך הרבה דרכים לעשות כתיבה שיווקית וכולן יהיו כנראה נכונות.

 

כתיבה לניוזלטר

בניוזלטר שאתם שולחים ללקוחות שלכם אתם יכולים לדבר על כל נושא שבעולם. אם אתם חנות פרחים זה לא אומר שאתם צריכים לדבר רק על פרחים, אם התחיל הקיץ אתם יכולים לדבר על רעיונות לבילוי זול עם המשפחה, אם זה סוף שנת הלימודים אתם יכולים לדבר על מתנות למורה. כן, הכניסו את המוצר שלכם, אולי כשבכל ניוזלטר יהיה ספוט על פרח חדש, אבל שהוא ישתלב ויהיה חלק מהערך שאתם נותנים.

 

כתיבה לבלוג

בכתיבה לבלוג אפשר להתמקד בכל פעם בנושא אחר. ניתן למפות את כל מה שהעסק עושה לנושאים ותתי נושאים ולכתוב על כל אחד מהם. פה זה המקום לכתוב מקצועי יותר. אם אתם מאמני כלבים, אתם יכולים לכתוב על שיטות אימון, על מזון לכלבים, על סוגי כלבים (אפילו בכל פעם על סוג אחר), על סוגי טפילים, על איך למצוא וטרינר טוב וכן הלאה וכן הלאה. ככל שתתנו יותר ידע, כך הלקוחות שלכם יחזרו שוב ושוב בכל פעם כשתעלו פוסט לבלוג. בכל פעם כשעולה פוסט חדש לבלוג תוכלו לשתף אותו בעמוד הפייסבוק שלכם, בקבוצות פייסבוק ולשלוח בניוזלטר ללקוחות שלכם, כך יותר ויותר אנשים ייחשפו אליו.

 

כתיבה לרשתות חברתיות

ברשתות חברתיות אפשר ממש להשתולל. לא חייבים להיצמד לנושאים הקשורים באופן ישיר לעסק, אפשר קצת להרחיב יותר. בסטורי של האינסטגרם אפשר לשתף קצת מהחיים הפרטיים שלכם, חוויות שאתם בדיוק חווים, שירות טוב שקיבלתם ממישהו וכל דבר אחר, כך גם בפייסבוק. אבל חשוב לשמור על מינון נכון בין המקצועי לפרטי, זה בכל זאת קהל שעוקב אחריכם בגלל העסק שלכם.

 

מה שהכי חשוב לזכור זה שהלקוחות שלנו בוחרים אותנו גם בגלל המקצועיות שלנו וגם בגלל מי שאנחנו. אם הלקוחות שלנו יתלבטו בין שני עסקים, סביר שהם יבחרו בעסק שהם יותר מתחברים לבעלים שלו, עסק שיש לו יותר פעילות במדיה, עסק שנותן הרבה ערך. ודבר נוסף שכדאי לזכור – ידע זה כוח! תראו מה אתם יודעים ותדאגו שזה יגיע לכמה שיותר אנשים כך תצברו עוקבים שיהפכו עם הזמן ללקוחות חדשים.

 

ולסיום אומר: כששואלים אותי מהי כתיבה שיווקית אני תמיד אומרת שבאמצעותה ניתן להפוך לקוחות מתעניינים ללקוחות משלמים.