11 טכניקות סטוריטלינג שישדרגו לכם את התוכן השיווקי ויגרמו לקהל לראות דווקא אתכם

 

״אנשים לא קונים מה שאתם עושים. הם קונים את ״למה״ אתם עושים את זה.

ומה שאתם עושים זה פשוט מה שאתם מאמינים בו״

(סיימון סינק)

 

מהו סטוריטלינג?

סטוריטלינג היא שיטה באמצעותה אתם מספרים את הסיפור שלכם או הסיפור של העסק שלכם, על מנת לייצר הזדהות עם קהל המטרה ולחבר אותו אליכם. השיטה מיועדת גם לאנשים המעוניינים למכור רעיון באמצעות מצגת או בעל פה כאשר הם עומדים מול קהל. 

 

למה לספר סיפור?

המוח האנושי בנוי כך שהוא מסוגל לזכור טוב יותר מתוך חוויה רגשית והסיפור – בניגוד לנתונים מספריים או אחרים – מספק את החוויה הזו, כאשר הוא בנוי נכון. כלומר, לאדם קל יותר לזכור סיפור מאשר עובדות ״יבשות״.

בעידן שבו הקשב שלנו נמוך ואנו מופרעים כל היום על ידי אינפורמציה שעוברת בערוצים השונים, סיפור טוב ובעל ערך, יכול להוות ״גיים צ׳יינג׳ר״ עבור הקהל הפוטנציאלי למוצר או השירות שלכם. 

 

שלושה אלמנטים מרכיבים את הסיפור עצמו

  1. הסיפור עצמו: הסיפור שנספר על המותג, העסק או השירות שלנו, יכלול כמו בכל סיפור רגיל: דמויות, תפאורה, קונפלקטים, אקשן, רגע שיא והתרה.
  1. המהות של המותג: זה לא המוצר או השירות שלכם וזה לא הכסף שאתם מרוויחים ממנו. המהות היא ה״למה״ שעומד מאחורי העסק, הוא הסיבה שאתם שם, עושים את זה. והמהות הזו, היא מה שמבדיל ביניכם לבין המתחרים.
  2. ערכים: ערכים הם מה שמאפיין את העסק שלכם/ את המותג. זה מה שמגדיר אתכם. ערכי החברה הם הדרך בה אתם, כמי שמנהיגים את החברה וגם העובדים שלכם, תתנהגו ללקוחות, לספקים ולקולגות.   

כשאנחנו בונים סיפור למותג שלנו (או לעסק או לשירות), הוא ייבנה מההיסטוריה של החברה, מהצהרת הערך – השליחות והייעוד שלכם, מהצהרת הכוונות והמטרות, מהבנה מיהו קהל היעד, ומהסיבה שאתם בעסק הזה (״הלמה״). כשתבינו את כל אלה לעומק, תוכלו לבנות את הסיפור שלכם.

 

מה לי ולסטוריטלינג?

לפני כעשור החלטתי שאני רוצה לכתוב ספר ופשוט התחלתי לעשות את זה. לצערי, או לשמחתי, הכתיבה הייתה גרועה והספר לא היה שווה הרבה.

אבל זה גרם לי להבין שכדי לספר סיפור טוב, אני צריכה להבין לעומק את האופן שבו יש לבנות אותו ולכן הלכתי ללמוד (4 שנים לימודי כתיבה + תואר ראשון במדעי הרוח).

בלימודים הבנתי בדיוק איך אפשר להפוך כל רגע בחיים לסיפור מעניין.

אחר כך כדי להבין את עולם המדיה שהלך וצבר תאוצה, הלכתי ללמוד תואר שני בתקשורת וניו מדיה ואז פתחתי את העסק שלי ״מילה טובה״ ובו אני מלמדת בעלי עסקים איך לספר את הסיפור שלהם, של העסק ושל המוצר או השירות שלהם בצורה הטובה ביותר. 

 

אז איך אפשר להכניס סיפור לכל תוכן שיווקי שאתם כותבים?

הנה 11 טכניקות שיעזרו לכם:

  1. היצמדו לסיפור הראשי שלכם 

אם יש לעסק שלכם את הסיפור הראשי – הסטוריטלינג של העסק – מה שחשוב זה שכל סיפור אחר שתוציאו תחת העסק שלכם, בין אם זה בפוסט, בין אם זה בניוזלטר או בכל נכס דיגיטלי אחר, הצמדו לקו המנחה של הסיפור הזה. זה לא אומר שתצטרכו לספר את הסיפור שוב ושוב, אבל זה כן אומר שתצטרכו להיצמד לערכים הנמצאים בתוך הסיפור. 

 

לדוגמא: את הסיפור של יקב 70  בנינו סביב מוטיב ״הגשמת חלום״. הסיפור הראשי הוא סיפור היינן כאדם המגשים את חלומותיו והיקב כחלום שהתגשם. בחלק מהפוסטים שהיקב מעלה ברשתות החברתיות, אנחנו מוצאים נקודות מסוימות שבהם אפשר לחבר את הנושא לחלום והגשמת חלום, כך שהמסר חוזר על עצמו בקונסטלציות שונות.

  1. מה המסר?

לפני שאתם כותבים, חשבו טוב טוב מה המסר או הערכים שאתם רוצים להעביר. רק לאחר שהם יהיו ברורים לכם, התחילו לכתוב. אם המסר של הטקסט הספציפי שאתם כותבים, לא ברור לכם לגמרי, אתם תלכו בו לאיבוד בוודאות. ומילא אם אתם תלכו לאיבוד, אתם לוקחים אתכם גם את הקוראים שלכם וזה כבר דבר שלא כדאי לכם שיקרה. 

  1. התרחקו קצת

לכתוב על העסק שלנו או על המוצר שלנו, זה דבר לא קל מכיוון שמעורבים בו רגשות. לכן, לפעמים, כדי שהטקסט שלנו יצא מדויק נצטרך להיות אובייקטיביים ולכתוב ממבט חיצוני. על מנת לעשות את זה, צריך להתרחק טיפה. 

איך עושים את זה? כותבים את הטקסטים ונותנים להם ״להתקרר״ כמה ימים. אחרי שהתרחקנו מהם קצת, אפשר לחזור אליהם ולהסתכל עליהם במבט רענן ובפחות רגש. ההתרחקות מאפשרת לנו לייצר מבט חיצוני. תחשבו על איזה ריב שהיה לכם או איזו התרגשות מיוחדת, מה קורה לאחר שנת לילה? הכל נרגע ואתם מסוגלים לחשוב בצורה בהירה יותר עם הרבה פחות אמוציות. כך גם עם הטקסטים שלכם.

  1. מה אתם רוצים להשיג מהסיפור

לא לכל הסיפורים יש את אותה המטרה. לכן חשוב שתבינו מה המטרה של הסיפור. 

האם באמצעות הסיפור שלנו אנחנו רוצים להניע את הקהל לפעולה? האם אנחנו רק רוצים ליצור אצלו הזדהות? האם נרצה שישתף אותו עם אחרים? לכל סיפור יש מטרה שונה וצריך לבנות אותו באופן שהוא יקלע למטרה.

  1. תבלו בתיאורים

סיפור טוב, הוא כזה שהאדם השומע או הקורא אותו, יכול ממש להיכנס אליו ולהרגיש כאילו הוא שם. זה סיפור שיביא אלינו את הטעמים והריחות והצבעים ואפילו הגוונים, הוא ייקח אותנו למסע ונרגיש ממש את הטלטלה, ההתרגשות, או ההתחבטויות. איך עושים את זה? מכניסים תיאורים. 

  1. התבססו על סיפורים אמיתיים

סטוריטלינג עסקי, מתבסס אך ורק על סיפורים אמיתיים, לכן, אל תמציאו. 

חפשו את הסיפור האמיתי מאחורי כל דבר. אותנטיות זה אחד הנכסים הכי חשובים שיש לכל אדם, בטח ובטח לכם, כבעלי ובעלות עסק. אנשים מריחים זיוף ממרחקים ולהיפך, הם יכולים מיד להזדהות אתכם אם הם מרגישים שאתם אמיתיים ושמה שקרה לכם, יכול לקרות גם להם. 

  1. כל תוכן יכול להפוך לסיפור

כבר שמעתי בעלי ובעלות עסקים שאומרים לי, ״היום שלי די משעמם, אין לי מה לספר.״ אבל בלהכניס סיפור לעניין, זה לא אומר שכל פוסט צריך להיות סיפור בפני עצמו. אפשר בהחלט לייצר דיאלוג עם הקהל שלי ולפתוח ב ״תשמעו מה קרה ללקוחה שלי״ או ״הנה מקרה שכדאי שלא יקרה לכם״ 

 

פה לי דווקא יש סיפור לספר לכם: 

כשלמדתי לימודי כתיבה, הדבר הראשון שאמרו לנו ביום הפתוח כשהגענו להתרשם מבית הספר זה שמכתיבה לא מתפרנסים (זה היה לפני שנים), לאחרונה פגשתי את המנהלת של לימודי הכתיבה באותה מכללה וסיפרתי לה שאני כן מתפרנסת מכתיבה ושאני רוצה ללמד את התלמידים שלה איך לעשות את זה. מפה לשם, היום אני מרצה לכתיבה שיווקית במכללה הזו. וזה הפוסט שהעליתי:

מכל דבר אפשר לעשות סיפור, רק צריך להיות ערניים למה שקורה סביבנו ולהתחיל לדבר על זה. ראיתם משהו מעניין ברחוב? צלמו ועשו מזה סיפור. מישהו אמר לכם משהו מצחיק, צטטו והפכו את זה לסיפור ותמיד תזכרו, לחבר את זה למסרים שלכם. אם אתם רוצים לדעת איך עושים את זה מצוין, עקבו אחרי כמה כוכבי אינסטגרם ותראו איך הם הופכים כל דבר מהיומיום לסיפור.

  1. התמקדו

אתם מספרים סיפור? הקפידו על העיקר והורידו את התפל.  

הקפידו על סיפור ברור ופשוט, מבלי להעמיס עליו יותר מדי פרטים. אם תהפכו אותו למפותל מדי ומלא באינפורמציה, אנשים יתייאשו ויינטשו. מה שאתם צריכים לגרום להם, זה לרצות להמשיך ולקרוא ולכן בנו אותו כך שבכל משפט הם ירצו לדעת מה בא הלאה. 

  1. אל תספרו ״על״, ספרו ״את״  

אל תספרו את הסיפור מלמעלה, או כמו שאומרים, ״ממעוף הציפור״. הכניסו את הקוראים פנימה, כך שהם יצעדו אתכם ממש בתוך האירוע כאילו זה היה בזמן אמת. במקום לספר ״הכנסנו למסעדה עוד שלוש מנות טעימות״ תוכלו לספר איך השף הגה אותן, מה גרם לו לחשוב דווקא על המנות הללו, איך הוא עמד במטבח והתנסה עד שיצא לו בול ומה אמרו מי שכבר טעמו. באופן הזה הלקוחות ירגישו שהם היו אתכם ממש בכל רגע. אגב, סיפורים של ״מאחורי הקלעים״ עובדים מצוין!

  1. דברו בגובה העיניים

הסיפור שלכם יוכל לגעת באנשים, רק אם הם יוכלו להתחבר לשפה. אל תשתמשו במונחים מקצועיים שרק אתם וקומץ לקוחות שלכם מכירים ומבינים. 

למה? כי כשאנשים לא מבינים משהו, הם מרגישים שמתנשאים מעליהם, או שהם מרגישים לא חכמים מספיק ושני הדברים גורמים לכך שהם לא ירצו להיות בסביבה שלכם. לכן, גם אם בעסק שלכם משתמשים במונחים מקצועיים, כשאתם מספרים את הסיפור שלו בכל מדיה דיגיטלית ובכלל, הקפידו להתרחק מהמונחים הללו ואם אתם חייבים לדבר עליהם, פשטו אותם. 

אלא אם כן, הסיפור הזה מיועד לקהל המאד ספציפי כמו בפרסומת של מיקרוסופט לגיוס עובדים.

קוד לאודישן או קוד לפרודקשן

  1. מתח

 

לא בכל סיפור אפשר להכניס מתח, אבל יכול להיות שבסיפור שלכם דווקא כן. מתח לא חייב להיות דווקא כזה שמופיע בסרטי בלש או אימה, הוא יכול להיות בכל טקסט, גם היומיומי ביותר.

איך תוכלו ליצור מתח? 

  • בכך שלא תספרו מיד בהתחלה מה הפואנטה. 
  • בכך שתגלו בכל פעם רק קצת מההמשך. 
  • שאלו שאלה בתחילת הטקסט וענו עליה רק בסופו. 

 

 

 

לספר סיפור היא פרקטיקה שככל שתתאמנו עליה, כך היא תעבוד טוב יותר. חשוב להבין שלא כל פוסט או חומר שיווקי אחר צריך לצאת מושלם, אבל ככל שתכתבו עוד ועוד חומרים שיווקיים מבוססי סיפור, כך הקהל שלכם יתחבר אליכם וגם ירצה להישאר בסביבה.

 

לא מעט אנשים חושבים שרק מותגים גדולים יכולים לספר סיפור טוב. אז נכון שיש להם יותר משאבים לעשות את זה באינספור מדיות, אבל גם בתקציב הקטן שלכם, תוכלו לעשות את זה בלי קושי.

 

אז תגידו, מה הסיפור שלכם? רוצים שנגלה אותו יחד? התקשרו 052-2243577 או שלחו לי מייל